روزمـرگی های یک رزیـدنت جراحـی

خاطرات دوران تحصیل در رشته جراحی عمومی ، زشت و زیبا ، تلخ و شیرین

روزمـرگی های یک رزیـدنت جراحـی

خاطرات دوران تحصیل در رشته جراحی عمومی ، زشت و زیبا ، تلخ و شیرین

تولد بازار

امروزم که تا حالاش بد نبوده صبح که تولد بازی داشتیم .تولد یکی از اینترن ها بود نشستیم تو آلاچیق جلوی پاویون به صرف کیک و چای و جالبش هم این بود که آلاچیق بغلی هم بچه های جراحی اعصاب واسه یکی از رزیدتاشون تولد گرفته بودن و فشفشه بازی و کلا خیلی شنگول بودن

بدشانسی ما و مریض

امروز مثلا قرار بود که اتاق عمل نداشته باشیم یکی از مریضامون که بعلت جراحی بد کیسه صفرا (لاپاروسکوپی) در شهرستان میبد ( یزد )متاسفانه الان کاندید پیوند کبد هستش , بد حال شده بود البته از دیشب اینطوری شد ..خلاصه مجبور شدیم ببریمش اتاق عمل و کلی ترشحات از ریه ش تخلیه شد مثل اینکه موقع PTC این اتفاق افتاده بوده و من امروز برای اولین بار دیافراگم رو از نزدیک دیدم عمل سنگین نبود ولی به اصرار اتند بیهوشی استاد مجاور به جای استاد ما اومد سر عمل چون استاد جوونه خودمون رفته بود طرح سوال ..وسطای عمل البته قبل از اومدن استاد مجاور ممل داشت اکارتور میکشید از خودش یه صدایی درآورد اتند بیهوشی برگشت گفت : وای بچه ها این صداها چیه از خودتون در میارید ..نزدیک به انفجار بودم من سر عمل ..نکته دیگه اینکه این مریض رو من خودم ریه ش رو گوش دادم و به نظر خودم کاهش صدا داشت و نتیجه گرفتم ..معاینه خیلی مهمه

اولین آپاندیس محصول مشترک

دیروز برای اون مریضی که chest tube گذاشته بودم عکس کنترل گرفتم که جاش به دلم ننشست و رفتم با سرهنگ هم مشورت کردم نتیجه این شد که رفتم دوباره جاشو عوض کردم و نکته باحال دیشب این بود که وقتی ممل مریض آپاندیسیتش رو خوابوند ما دیگه منتظر سال دویی نشدیم و وقتی اومد دیگه ما داشتیم base آپاندیس رو میبستیم خیلی حال داد اولین محصول مشترک دو تا سال یکی بدون دخالت سال دویی بود.کلی خندیدیم و عکس گرفتیم ..البته سال دویی هم مرام به خرج داد و به روی خودش نیاورد که ما بدون اجازش شروع کردیم

chest tube در جراحی اعصاب

امروز کشیکم تا الان یه chest tube دو طرفه داشتم تو آی سی یو جراحی اعصاب یه دختر جوون بود که آنوریسم مغزی داشت

پشمولیز

امروز یه مریض داشتیم خیلی پشمالو بود همون که داروی اشتباه گرفته بود و سینوس پیلونبدال داشت ..ممل عملش کرد و آخر عمل من به استاد جوونه گفتم استاد تو برگه کد پشمولیز هم بزنیم .کلی خندیدیم

ادم ریه

دیشب ممل آنکال بوده و یکی از مریضامون که با انسداد و تومور روده اومده بود متاسفانه کد خورده بود و اینجور که شنیدم ادم ریه داشته ..این مریضایی که با انسداد میان و حجم زیاد مایع میگیرن بعد از جراحی خیلی تو ریسک ادم ریه هستن 

لاپاروسکوپی بازی

اول از همه اینکه امروز تو اتاق عمل وقتی رفتیم سر لاپاروسکوپی من برای دومین بار پورت گذاشتم و بعدشم با گراسپر چند دفعه کار کردم و در نهایت هم وقتی دو تا کلیپس پلاستیکی افتاد تو شکم با گراسپر درش آوردم خیلی حال داد
سر عمل پاراتیروئیدکتومی ناغافل یه رگ رو زدم ...خون جت میکرد تو فیلد عمل و ساکشن هم خراب شده بود خلاصه تا استاد رگ رو بگیره داشتم از ترس میمردم ..بعدش که دیدن حالم بد شده سرهنگ و استاد جوونه کلی بهم خندیدن که این اصلا چیزی نبود و فوقش بالاش رو باز میکردیم رگ رو می گرفتیم صبح که رفته بودم صبحوونه بخورم دیدم بچه های اتاق عمل انگار سرسنگینن و کسی نمی خواد با ما حرف بزنه ..خلاصه تحقیق به عمل اومد سرپرستار بهشون گفته با جراحا دیگه بگوبخند نکنین چون چیفشون بی تربیته..یعنی آخر استدلال بود خداییش ..حالا اون یه کاری کرد به من و ممل چه مربوطهیه مریض سینوس پیلونیدال داشتیم که موقع اسپاینال اشتباهی بهش دارو زدن حالش بد شذه بود داشت خودشو از روی تخت مینداخت پایین ..خلاصه عملش کنسل شدامروزم فهمیدیم کشیک قبلی دوستان اینترن یه مریض رو به ما معرفیش نکردند و مجبور شدیم ویزیتش کنیم که الحمدلله عملی نبود

همراه شکوفه زن

امروز کشیک اورژانسم یه مریض داشتم که Chest tube می خواسن موقع گذاشتن همراه مریض گلاب به روتون شکوفه زدند یه مریض سودو آنوریسم هم اومده بود 22 ساله خواستیم ببریمش اتاق عمل انقدر ما رو دستپاچه کردند که مریض رو با شلوار جیت گذاشته بودیم دم در اتاق عمل آخر هم ندا اومد کنسله فردا صبح عملش میکنیم الحمدلله تا الان همه چی آرومه و مریض خاصی نداریم

آبرو بردیم

امروز کشیکم آنکال بخشم . یه مریض داریم یه خانم مسن هستش که کلانژیت بوده و با سلام و صلوات نگرش داشتیم تا ERCP بشه . رفتم براش CV بزارم اول خواستم از گردنش بزارم کلی اذیت کرد و نفس تنگی و خلاصه نگذاشت مجبور شدم براش فمورال بزارم کارم که تموم شده میگه خدا ازت نگذره آبرومو بردی ( منظورش این بود که چرا برای کاتتر گذاشتن شلوارشو در آوردیم ) بله دیگه اینم رشته شد آبروی یه خانم 72 ساله رو میبریم

اولین پورت

امروز یه عمل لاپاروسکوپی داشتیم و استاد جوونه یه پورت رو دادن ما گذاشتیم خیلی حال داد ..نه منم خیلی لاپاروسکوپی دوست دارم...یه هرنی هم به تورم خورد با سرهنگ رفتیم خیلی حال داد ..یه بیوپسی از لنف نود هم داشتیم که عصر زنگ زدن خونریزی داره رفتیم یه سوچور 8 زدم تمام