روزمـرگی های یک رزیـدنت جراحـی

خاطرات دوران تحصیل در رشته جراحی عمومی ، زشت و زیبا ، تلخ و شیرین

روزمـرگی های یک رزیـدنت جراحـی

خاطرات دوران تحصیل در رشته جراحی عمومی ، زشت و زیبا ، تلخ و شیرین

order در بیمار پانکراتیت

۱_ NPO

2_ foley

3_ NG

4_I/O chart

5_ Amp. Imipenem 500 mg QID

6_ chech CBC/LDH/CPK/Amylase/Ca/P/LFT

7_Ser. NS 1 lit TDS

8_به هر لیتر از سرم 2 ویال دکستروز 50% و 10 سی سی

kcl 15% اضافه شود


نظرات 7 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 20 بهمن 1389 ساعت 11:55

سلام آقای دکتر میشه لطف کنین علت اینکه به مریض پانکراتیت علاوه بر سالین.دکستروزوkciهم میدیم چیه؟

سلام این دستور البته یه کم توضیح داره ببینین بعضی از مریض ها رو که ما NPO می کنیم اگه بیشتر از یک روز طول بکشه باید به سرمشون قند اضافه کنیم و اگر out put مناسبی هم دارن باید از روز دوم پتاسیم اضافه کنیم مریض پانکراتیت رو هم که صد البته چند روز گشنه نیگر میداریم

b شنبه 17 دی 1390 ساعت 11:20

سلام
خسته نباشید
وبلاگ جالبی دارید من از سبکش خیلی خوشم امد ولی به نظر من یک رزیدنت نباید این قدر سوتی بده
لطفا اگر امکان دارد بیشتر درباره ی بیمار ی که پانکراتیت داره و راه درمان آن مطلب قرار دهید
اگر امکان دارد کتاب معرفی کنید که من اطلاعاتم در این باره بیشتر شود
اخه من خودم پانکراتیت مزمن فامیلیال دارم بیماری خیلی بدی است
خواهش می کنم جواب دهید
اگر امکان دارد جواب را به ایمیلم ارسال کنید

ببخشین من در مورد این بیماری زیاد اطلاعاتی ندارم

b یکشنبه 18 دی 1390 ساعت 12:24

سلام
ممنون که جوابم را دادید
ببخشید اقای دکتر می توانید کتابی معرفی کنید که در آن درباره ی این بیماری کامل توضیح داده باشد؟
یک سوال دیکه شما بیماری را که براش تشخیص گذاشتید بعدش براش چی کار کردید ؟
فقط دردش را کنترل کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوست عزیز این بیماری در فیلد کاری من نیست باید از متخصصین داخلی کمک بگیرین

جراح دوشنبه 19 دی 1390 ساعت 11:40

سلام
خیلی اطلاعاتتان نسبت به این بیماری کم است اطلاعتان را بالا ببرید و نگویید مال یک تخصص دیگه است بیماری که شکم حاد دارد در اولین ارجاع به اورژاتنس بذایش مشاوره جراحی می گذارند
در پاسخ دوست b
منم پانکراتیت مزمن فامیلیال داشتم
من وقتی پیش متخصص جراحی رفتم و mrcp را به ایشان نشان دادم گفت 100 درصد باید عمل کنی
عمل puestow که یکی از عمل های سخت جراحی به حساب می اید.در سونویی که انجام داده بودم مجرای پانکراس در ناحیه سر پانکراس به 12 میلی رسیده بود و نقاط کلسیفاکسیون های ریز مشاهده می شد و اتساع مجرا مشاهده نشده بود.امیلاز خونم 800 واحد بود وبقیه آزمایش هایم نرمال بود و درد های خیلی شدیدی داشتم که درد به ناحیه پشت کمر منتشر می شد که هر چه قدر هم به من پتدین تزریق می کردن تا دردم اروم بشه فایده ای نداشت و خلاصه این 2 ماه خیلی بد بود اگر پزشک ها اطلاعات بیشتری داشته باشند خوبه دیگه بیماری مثل من مجبور نیستن 7 سال سالی یکبار به مدت 1 تا 2 ماه درد بکشه و بعد هم بگن عصبیه تازه من خدا را شکر می کنم که عوارض بیماری خودش را نشان نداده بود
معرفی کتاب:کتاب جراحی شوارتز و کتاب جراحی شکم مین کات و مجله کیلینیک های امریکای شمالی جلد 87 و کتاب گوارش هاریسون توضیح کامل داده است
چند مقاله هم در این زمینه نوشته شده است اگر در اینترنت سرچ منی پیدا می کنی
اقای دکتر شما این کتابا را نمی خونید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیدوارم هر چه زود تر سلامتی ات را بدست اوری

جناب آقای b که دوست دارین با نام جراح کامنت بزارین
اولا این پستی رو که شما توش کامنت گذاشتین مربوط به آبان 89 هست و وقتی شما با سرچ اونو پیدا کردین به نظرتون خنده دار نیست یه نفر با نام جراح بلافاصله بعد از کامنت شما میاد جواب شما رو میده که دست بر قضا خودش هم همین بیماری رو داشته
دوم اینکه من مشخصات بازدیدکننده ها رو با ثبت وبلاگم تو برخی از سایت ها در میارم و در جریان باشین که میشه فهمید که یه نفر با یه مشخصات واحد تو چه ساعت هایی سر زده یا کامنت گذاشته

اینا رو گفتم تا اگه بازم خواستین در دونقش در جای دیگه ای حاضر باشین تو ذهنتون بمونه

سوم اینکه بنده رزیدنت جراحی هستم و هنوز دانشجوی تازه وارد و قطعا خیلی از مسائل برای من هنوز ناآشناست
چهارم اینکه وقتی دو تا جراح می خوان تکنیک یه عمل رو بهم آموزش بدن یا در موردش صحبت کنن نوع عملی رو که انجام میشه میگن مثلا برای آناستوموز مجرای پانکراس به روده اصطلاح پانکراتیکوژژنوستومی استفاده میشه نه puestow که شما از تو نت پیداش کردین و احتمالا اسم یه آدمه و اینکه اسم اون کتاب مینگات هستش نه مین کات و دیگه اینکه تو رفرنس های جراحی کسی مجله کلینیک های آمریکای شمالی رو نمی خونه البته شاید وزارت بهداشت اشتباه کرده و این تکست رو که شما دوست دارین جزو رفرنس های رشته جراحی قرار نداده و اینکه هر کس با درد شکم به اورژانس میره اسمش شکم حاد نیست که ببرنش اتاق عمل فکر کنین یکی مسمومیت غذایی داره با دل درد بره اورژانس به نظر شما باید ببرنش اتاق عمل
من هم با نظر همکاران قبلی تا اندازه ای موافقم به نظر من هم شما کمی عصبی هستین و اینکه اگر مشکل شما دیر تشخیص داده شده و شما 1 سال درد کشیدین گناهش به گردن این وبلاگ شخصی نیست که فقط خاطرات یه دانشجو توش نوشته میشه که وقتی برای توضیح دادن سوالاتی که بلد نیست نداره

با آرزوی سلامتی برای شما در تمام جهات

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 دی 1390 ساعت 11:12

جراح دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 12:13

تکنیک جراحی :puestow
جهت ورود به حفره شکم از انسزیون ساب کوستال دوطرفه استفاده می شود. ابتدااکسپلوراسیون حفره شکم انجام می شودکولون عرضی و خم کبدی کولون کاملاً آزاد می شود . لیگامان گاستروکولیک باز شده و پانکراس اکسپوز می گردد. مجرای پانکراس بایستی مشخص گردد . با دقت در نگاه و لمس مجرای پانکراسی متسع پیدا می شود،مجرا توسط سوزن شماره 20 آسپیره می شود وخروج راحت ترشحات پانکراسی بی رنگ نشان از ورود سوزن به مجرای متسع می باشد سپس مجرا توسط چاقوی شماره 15 بازمی شود، طول مجرای پانکراسی باز شده از یک سانتیمتری از لبه دئودنوم در ناحیه سر تا حدود یک تا دو سانتی متری از ناف طحال خواهد بود که تقریباً به طول هشت سانتی متر می باشد . سپس مجرا به طور کامل از نظر احتمال وجود کانسر یا سنگ بررسی می گردد ودر صورت شک بدخیمی بیوپسی تهیه شده و در صورت وجود سنگ خارج می گردد. در ادامه لوپ ژژنوم پس از عبور از مزوکولون جهت آناستوموز به مجرای پانکراسی آماده می گردد آناستوموز با نخ سیلک 0-3به روش منقطع و در یک لایه انجام می شود ابتدا لبه تحتانی مجرا به ژژنوم آناستوموز شده و مخاط ها در مجاورت هم قرارمی گیرند. در ادامه لبه فو قانی مجرا نیز آناستوموز می شود . متعاقباً انترو- انتروستومی در فاصله 60 سانتی متری از بازوی ژژنوم انجام می گردد سایر درما ن های جراحی : اسفنکتروپلاستی : اسفنکتروپلاستی اسفنکتراودی ومجرای پانکراس باعث تسهیل درناژبه دئودنوم می شود که در موارد تنگی اس فنکتر به دنبال پانکراتیت صفراوی می تواند باعث برطرف شدن درد بیماران گردد .

م دوشنبه 26 فروردین 1392 ساعت 01:36

پس فولی اینطوری نوشته میشه!!
تو امتحان آسکی استاجری جراحی استادمون پرسید چطوری نوشته میشه،بلد نبودیم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.